Philosophy of social scienceS
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None
Oral exam.
The final exam consists in an oral test.
The oral exam consists in a presentation of the themes seen during the course, and its purpose is the assessment of the candidate’s preparation on the texts in object, and his or her ability of give a critical interpretation of it.
The objects of the evaluation are:
1. the lexical property of the exposition (5 points);
2. the correctness of the conceptual analysis of the texts (10 points);
3. the acquisition of an effective learning methodology (5 points);
4. the critical ability and autonomy of the student (10 points).
1. Obiettivi Formativi
Il corso mira a sviluppare alcune competenze specifiche relative alla:
1. Analisi generale del pensiero filosofico, con particolare attenzione per la loro valenza comunicativa politico-sociale.
2. Comprensione e interpretazione dei simboli utilizzati in un determinato periodo storico, quale poteva essere nei primi decenni del Novecento, indagando la loro persistenza e la loro incidenza sull’immaginario collettivo.
A tale scopo si insisterà specificamente, oltre che su alcune tematiche generali attinenti lo studio dei simboli, sulla lettura e sulla interpretazione di un testo classico del pensiero filosofico. Il che non soltanto per accostare gli studenti alla lettura di un classico in chiave dell’analitica simbolica, ma anche al fine di permettere l’individuazione dei simboli più evidenti presenti nel testo. Questo consentirà di mostrare sia come l’autore ha comunicato, per loro tramite, un disagio collettivo e una profonda crisi identitaria, sia come ha cercato, sempre tramite i simboli, di comunicare le possibili vie di fuga.
Nello specifico, lo studente dovrà dimostrare di essere in grado di analizzare e interpretare criticamente i simboli politici alla luce di quanto appreso all’interno del corso.
Gli allievi dovranno altresì mostrare di saper utilizzare autonomamente le categorie simboliche fondamentali per una comprensione analitica dei processi con cui si costruiscono i grandi schemi identitari dell’immaginario collettivo e della forma mentis individuale.
The course aims to develop specific knowledge in relation to:
1. General analysis of the philosophical thought, with particular attention for their political-social communicative value.
2. Comprehension and interpretation of the symbols used in a particular historical period, as in the first decades of the Twentieth Century, exploring their persistence and incidence on the collective imagination.
To this end, the course specifically insists, in addition to some general themes on the study of symbols, on the reading and interpretation of a well-known standard text about the philosophical thought. All of that, not just to help the students to approach to the reading of classics in the key of the symbolic analytics, but also with the purpose of consent the individuation of the most evident symbols in the text. The purpose of this choice is to show the way the author communicates, through these symbols, a collective unease and a deep identity crisis, and the way he tries to communicate, through the symbols as well, the possible escape routes.
Specifically, students must be capable of critically analyse and interpret the political symbols in the light of what they have learned on the course.
Students must also prove to know how to independently use the indispensable symbolic categories for an analytical understanding of the processes by which the great identities of the collective imagination and of the individual forma mentis are built.
3. Contenuti del corso
Il corso si sviluppa secondo tre linee didattiche e formative di riferimento che prevedono:
1. L’analisi dei simboli politico-sociali nella loro generalità.
2. L’analisi puntuale dei contenuti simbolici del testo classico proposto.
3. Le modalità interpretativo-critiche di tali contenuti simbolici, in relazione al formarsi dell’immaginario collettivo.
The course develops on three didactic and training lines that contemplate:
1. The analysis of the political-social symbols in their generality.
2. The analysis of the symbolic content of the proposed text.
3. The interpretative-critical modes of the symbolic content, related to the formation of the collective imagination.
1. Erasmo Silvio Storace, Martin Heidegger, tra filosofia e politica.
2. One text selected among:
- Martin Heidegger, Contributi alla filosofia. Dell’evento (only from p. 33 to p. 123);
- Carl Schmitt, Il nomos della terra (only from p. 161 to p. 305);
- Hannah Arendt, Le origini del totalitarismo (only from p. 372 to p. 629)
.
3. One text selected among:
- Friedrich-Wilhelm von Herrmann, Francesco Alfieri, Martin Heidegger. La verità sui Quaderni neri (solo da p. 11 a p. 130);
- Luigi Alfieri, La stanchezza di Marte. Variazioni sul tema della guerra;
- Claudio Bonvecchio, Il politico impossibile. Soggetto, ontologia, mito in Carl Schmitt;
- Alfredo Marini, Husserl, Heidegger, libertà, Europa.
4. To support non-attending students, one text selected among:
- Michele Nicoletti, Trascendenza e potere. La teologia politica di Carl Schmitt;
- Carlo Galli, Genealogia della politica: Carl Schmitt e la crisi del pensiero politico moderno;
- Simona Forti, Hannah Arendt tra filosofia e politica;
- François Fédier, Martin Heidegger e il mondo ebraico.
N.b.: the students are required to bring their books during the final exam.
The books can be of any available edition (provided that they are unabridged versions)
Lectures.
The activities take place in frontal lessons, in which the teacher illustrates the course content asking for the interactive participation of the students by interventions, questions and reflexions, in a tight dialectical comparison between teacher and student.
Upon appointment via email (erasmo.storace@uninsubria.it).
Padiglione Morselli.